Filmen, teven och boken

Blogg om film och teve. Ibland också om musik och annat som kan betraktas som kultur. Utgångspunkt Växjö.

tisdag, november 29, 2005

Film: Wassup Rockers

Jag hade ganska stora förhoppningar på Larry Clarks film Wassup Rockers, när jag vandrade ner mot Rival och Mariatorget. Det var skitväder och det kändes helt rätt att kura ner sig i en mörk biosalong. Efter en festival där jag hittills hade sett en del bra filmer väntade jag dock fortfarande på den riktiga fullträffen. Larry Clark skulle kunna vara mannen som räddade min festival. Av hans tidigare filmer minns jag framför allt Kids, som är en gripande berättelser om unga tonåringar i New York.

Wassup Rockers utspelar sig i Los Angeles och som i flera av Clarks tidigare filmer är det ett gäng ungdomar som står i centrum. I Wassup Rockers handlar det om sju killar i åldern 13 till 17, som bor i South Central. Alla med mexikanskt ursprung. Skateboard är deras grej och den bästa skatebordåkningen erbjuds i Beverly Hills, enligt grabbarna. Så alltså beger dom sig dit. Det blir självklart en strapatsrik resa. Till en annan social arena. Helt olik deras egna kvarter, trots den geografiska närheten. Kort sagt är Wassup Rockers en road-movie som förflyttar sig både socialt och rumsligt. Mest blir påtagligt blir den sociologiska skillnaden i hur filmen skildrar samhällets förhållningssätt till död och mord i de olika stadsdelarna.

Visst gillade jag musiken i Bollywood filmen Veer-Zaara, som jag såg häromdagen, men jag gillar den nyproducerade Ramones/Sex Pistol-doftande musiken i Wassup Rockers ännu mer. Filmens sista låt, som hörs under hemfärden, är det vackraste jag hört på hela veckan.

Wassup Rockers lämnar dock ett ambivalent avtryck. Ena stunden är det en alvarlig och mycket intressant dialog mellan två ungdomar som har växt upp med helt olika förutsättningar. Nästa minut blir det tramsigt och förutsägbart när Peter Stormare kommer in och spelar supergayig cocktailparty-värd. Eller som när en dekadent miljonärska dör av att en elektrisk lampa dras ner i ett bubbelbad. Då blir det tramsigt och en del av filmens samhällskritik går förlorad.

Wassup Rockers är trots allt en sevärd film. Du kommer troligtvis finna den i videobutiken så småningom. Se den då.

Counter Stats
kitchen ideas Bloggtoppen.se