Filmen, teven och boken

Blogg om film och teve. Ibland också om musik och annat som kan betraktas som kultur. Utgångspunkt Växjö.

söndag, augusti 20, 2006

Film: UNITED 93

Har en vän i Linköping som varje år i augusti hyr en liten Mercedes och kommer och hälsar på. Bilen brukar vara fylld med amerikansk country av ett slag som man sällan får höra. Vi körde en stund och plötsligt var vi på Båstads filmfestival.

Det visade sig att även Emma Grey Munthe hade hittat dit. Hon tyckte visst att det var en gubbig festival. Kan nog instämma i detta. Jag kallar mig inte för ungdom, men i detta sammanhang kunde jag nästan göra det. Särskilt välkommen kände man sig inte heller. När jag skulle traska in och köpa biljett hojta det plötsligt en mycket barsk man bakom mig och undrade vart jag var på väg. Det visade sig senare vara festivalens ledare. Nåja, man kan ju inte begära allt. Och att känna sig lite vilsen i Båstads kulturkrets känns på något sätt helt rätt. Munthe beskriver i sitt blogginlägg publikens reaktioner under filmen "Islams barn i folkhemmet" och föreslår att man borde göra en dokumentär om pensionärerna på Bjärehalvön. Mitt förslag är att man i så fall kunde använda sig av de två damerna, som direkt efter föreställning skyndade ut ur salongen och var mycket upprörda över att de medverkande i filmen inte pratade svenska på det sättet som Svenska Akademien påbjuder. (Då åsyftar jag Horace och hans polare och inte General Knas med vänner).

Filmen UNITED 93 är en bra film. Vid filmens premiär i fredags så var en relativt enad kritikerkår att betyget skulle landa runt fyra. Gott så. UNITED 93 skildrar vad som händer det fjärde planet som kapades den 11 september 2001. Det plan som aldrig nådde fram till det mål som flygkaparna hade tänkt sig. Kaparna blev övermannade av passagerarna och kraschade i Shanksville, Pennsylvania. Paul Greengrass berättar om händelsen med trovärdighet och detaljrikedom. I genren har vi vant oss vid att stark amerikansk patriotism och flaggviftande till höger och vänster. Greengrass har hoppat över den amerikanska flaggan och über sentimentala personporträtt. Tack för det. Filmen behandlar ett stycke nutidshistoria och Greengrass skildring är klaustrofobisk och dramatiskt fängslande. Det är några goda skäl till att se UNITED 93.

1 Comments:

At 12:02 em, Anonymous Anonym said...

Är det bara jag som tycker att flight 93 är så mycket bättre för att den skilldrar ett människoperspektiv istället för helheten? Mycket mer gripande.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Counter Stats
kitchen ideas Bloggtoppen.se